Jenny Han: A fiúknak, akiket valaha szerettem


Kiadó: Könyvmolyképző
Kiadás éve: 2015.
Oldalszám: 358. oldal
Ár: 2999 Ft
Besorolás: romantikus, ifjúsági regény

„Írás közben egy csöppet sem fogom vissza magam. Úgy fogalmazok, mintha ő soha nem olvasná el. Merthogy nem is olvassa. Minden egyes titkos gondolatomat, gondos megfigyelésemet, mindent, amit eltettem magamban, belesűrítem egy levélbe. Amikor megírtam, lezárom, megcímezem, majd elteszem a pávakék kalapdobozba.

Ezek nem szerelmes levelek a szó legszorosabb értelmében. Akkor íródnak, amikor már nem akarok többé szerelmes lenni. Búcsúlevelek. Mert miután megírtam őket, nem emészt többé a mindent felemésztő szerelem. Onnantól fogva úgy tudom megenni reggel a gabonapelyhet, hogy közben nem azon jár az eszem, vajon ő is banánnal szereti-e a Cheeriost. Úgy éneklem a szerelmes dalokat, hogy már nem neki éneklem. Ha a szerelem olyan, mint a megszállottság, a leveleim olyanok, mint az ördögűzés. Megszabadítanak. Legalábbis azt kéne tenniük.”


Az igazság az, hogy ez egy olyan könyv volt, aminél a film késztetett arra, hogy elolvassam a könyvet is. Nagyon régóta szemezgettem a könyvvel, valahogy mégsem jutottam el odáig, hogy elolvassam. Aztán egyik nap felajánlotta az egyik online filmnézős oldal a Netflix által készített filmet. Gondoltam, miért is ne? Hát megnéztem. És egyszerűen imádtam! Ez pedig arra késztetett, hogy most már ne csak szemezzek a könyvvel, hanem a kezembe is vegyem és olvassam is el!
Már olvastam Jenny Han-tól, így nem ez volt az első könyvem a szerzőtől. A másik sorozata A nyár, amikor megszépültem volt, amit elolvastam tőle. Az is tetszett, de valahogy nem hagyott ilyen mély nyomot bennem. Azt hiszem, az írónő is egyre fejlődik és valahogy ennek a kötetnek sokkal melengetőbb hangulata volt, mint a másik sorozatának.
Már a kötet elején megtudjuk, hogy Lara Jean egyfajta ördögűzésként szerelmes leveleket ír. De ezek nem szokványos szerelmes levelek, ugyanis akkor írja őket, ha már kiszeretett valakiből, illetve sosem küldi el őket. Ez a történet egyik szála. Hamar kiderül, hogy a Song testvérek hárman vannak: Margot (a legidősebb), Lara Jean (a középső) és Kitty (a legkisebb). Irigylésre méltó a kapcsolat, ami köztük van. Hihetetlenül összetartóak, és imádtam, hogy ennyire szeretik egymást. Persze az írónő megmutatta, hogy ez a testvéri összetartozás nem mindig fenékig tejfel. Ők is veszekedtek, versenyeztek, megsértődtek, kibékültek – akár csak az igazi testvérek.  Mégis érződik, hogy mindent megtennének egymásért, hogy megóvják a másikat, és hogy mennyire szeretik egymást! Bevallom, miközben olvastam a kötetet, ez volt az egyik dolog, ami a legjobban megfogott. Én is szeretnék ilyen kapcsolatot a testvéreimmel!
Nagyon jól kirajzolódtak a testvéri szerepek is, hiszen Margot a legidősebb, ő gondoskodik mindenről, Kitty a vicces, kicsit sértődékeny, elkényeztetett legkisebb lányzó, Lara Jean pedig az örök középső gyerek.
Lara Jean alapvetően egy visszahúzódó, nem túl barátkozós típus, csendes lány, akinek - annak ellenére, hogy nem túlságosan él társadalmi életet - , meg van mindenről a véleménye és nagyon klassz és egyedi a stílusa is. Nagyon könnyű közel érezni magadhoz, hiszen egy szinte teljesen átlagos lányról van szó, és az ő szemszögéből ismerhetjük meg a sztorit, így még könnyebb a helyébe képzelnünk magunkat. Egyébként jó néhány vonásomat ismertem fel benne, így azt hiszem, kicsit még könnyebb volt ez az átélés.
Amit még tudni kell a Song lányokról, hogy édesanyjuk néhány éve meghalt, így édesapjuk egyedül neveli őket. De sok mindenről maguknak kell gondoskodniuk, mert az édesapa nőgyógyász, így sok időt tölt a kórházban.
Két dolog történik egyszerre: Lara Jean szerelmes leveleit elküldi valaki a címzetteknek, illetve Margot Skóciába megy tanulni, így sok feladat hárul Lara Jeanre. És ez a szerelmes leveles dolog is nagy port kavar.
A legkellemesebb csalódás számomra Peter Kavinsky volt, aki kap egyet Lara Jean levelei közül. Egyáltalán nem úgy reagál, ahogy számítanánk rá. Nem szeretnék spoilerezni, így ennek körülményeiről nem is írnék többet. A lényeg, hogy Peter hatalmas karakterfejlődésen megy keresztül a regény során, és ő a legcukibb fiú, akit első barátként kívánhatna az ember magának. Nagyon szerettem az ő karakterét.
A történet során Lara Jean egyre jobban kilép a komfortzónájából, így valahogy mégiscsak jól sül el ez az egész szerelmes levél kiküldése dolog.
Szerintem bátor dolog volt a szerzőtől, hogy koreai származású főszereplőt választott. Tetszett, hogy ennyire próbálták megőrizni, ápolni a koreai kultúrát és ez teljesen természetes volt számukra. Ünnepelték a koreai ünnepeket, tartották a család azon ágával a kapcsolatot, koreai ételeket főztek (több-kevesebb sikerrel). És mindez teljesen természetes volt. Olvastam valahol, hogy Amerikában ez mekkora szenzációnak számított, hogy ázsiai származású a főszereplő, és úgy látszik tényleg az, miközben tényleg nem volt sem zavaró, sem pedig természetellenes. Épp ellenkezőleg, inkább megfűszerezte a történetet.
A könyv pozitívumai közé tartozik még a humora is. Nagyon sokat nevettem rajta, a kedvenceim pedig Lara Jean és Peter bénázásai , beszólásai voltak.
Nagyon tetszett a leveles alapötlet is. Jómagam is szerettem/szeretek levelet írni, manapság pedig már nem divat kézzel írott levelet küldeni, pedig szerintem nagyon szép gesztus. De lehet, hogy rossz korba születtem.
Ez a kötet igazán bemutatja, milyen az első szerelem varázsa. Milyen, amikor még csak a megismerés fázisában vagy, amikor egyre jobban belebolondulsz a másikba. Hogy milyen cuki és aranyos tud lenni egy első szerelem.
Annyira kellemes és melengető volt olvasni ezt a könyvet, hogy akaratlanul is szurkolni kezdesz a pozitív végkimenetelért. Na de, hogy ez eljön-e? Szeretnéd tudni? Olvasd el! Mindenkinek ajánlom, aki egy üdítő olvasmányra vágyik. Engem megvett kilóra!


Borító: Nagyon kellemes ránézni, így egyből megvett magának. Annyira jó választás volt ez a pasztellszínekből összeállított borító…és a betűtípust is imádom. Annyira illik Lara Jeanhez.

Csillag: 10/10

Bepillantás a könyvbe:

„– Szia! Hogy hívnak? – fordul hozzá Peter.
Kitty habozik. Ez egyre többször fordul elő nála. Most már döntenie kell, Kittyt vagy Katherine-t mondjon-e.
– Katherine – böki ki végül.
– De ugye mindenki Kittynek hív?
– Mindenki, aki jól ismer, de neked Katherine vagyok.”


„Tudod milyen érzés úgy szeretni valakit, hogy alig bírod elviselni, és közben tudni, hogy ő soha nem fog ugyanígy érezni?”


„Fal magasodik közénk, és érzem, ahogy egyre jobban és jobban távolodunk egymástól. A testvérek általában veszekszenek és kibékülnek, mivel testvérek, és mindig visszatalálnak egymáshoz. Engem viszont megrémít a gondolat, hogy nálunk hátha másképp lesz.”


„– Már megbocsáss! – ráncolom a homlokom. – Nem szexi, hanem ünnepélyes szeretnék lenni!
– Hát… inkább úgy festesz, mint egy skót pincérnő, vagy egy brooklyni csapos.
– Mit tudsz te a brooklyni csaposokról, Katherine? – vágok vissza.
– Hah! Nézem az HBO-t.”

 
„– Figyelj! Mi a kedvenc ételed?
– Mindent szeretek.
– De mi a kedvenced? Az igazi kedvenced? Sajtos makaróni, sült csirke, rostélyos vagy pizza?
– Mindegyiket szeretem. Egyformán.
Sértődötten felsóhajtok. Miért képtelen megérteni a kedvenc dolog fogalmát?
Peter utánozza a sóhajtásom és felnevet.
– Rendben. Szeretem a fahéjas pirítóst. Az a kedvencem.
– A fahéjas pirítóst? – ismétlem. – Jobban szereted a ráklábnál? Meg a sajtburgernél?
– Igen.
– Jobban a barbecue-nál?
Peter habozik, majd rávágja:
– Igen! És most ne próbálkozz tovább! Kitartok a döntésem mellett.”


„– Most áruljátok el, min nevettetek annyira!
Becsatolom a biztonsági övemet.
– Ms. Rothschild legalább hetente egyszer leönti magát kávéval, amint az autójához rohan.
– Ennél viccesebb nincs is a világon! – zendít rá Kitty.
Peter felhorkan.
– Ti szadisták vagytok!
– Mi az a szadista? – érdeklődik Kitty. Bedugja közénk a fejét.
Visszatolom, és rászólok:
– Kösd be magad!
– Azt jelenti, hogy mások fájdalma boldogsággal tölt el – magyarázza neki Peter.
– Ó! – hallom Kitty hangját, aki halkan elismétli a szót: – Szadista.
– Ne taníts neki bizarr dolgokat! – mondom Peternek.
– Én szeretem a bizarr dolgokat – ellenkezik Kitty.
– Látod? A kölykök szeretik a bizarr dolgokat – állapítja meg Peter, majd anélkül hogy hátrafordulna, odatartja Kittynek a kezét, hogy csapjon bele. Kitty előrehajol, és teljes erőből belecsap. – Hé, adj egy kortyot abból, amit iszogatsz!
– Már nem sok van benne, megihatod! – mondja Kitty, és előrenyújtja a joghurtitalt Peternek.
– Finom!
– A koreai piacról van – csiripel hátul Kitty. – Be lehet tenni a fagyasztóba, és akkor jegesen és hidegen issza az ember.
– Jól hangzik. Lara Jean, készítenél nekem egyet holnap reggelire? A szolgálataimért.
Dühös pillantást vetek rá, mire Peter helyesbít.
– Úgy értem, a fuvarért!
– Majd én hozok neked egyet, Peter – mondja Kitty.
– Te vagy az én emberem!
– Csak ha holnap is elviszel a suliba – fejezi be a mondatot Kitty, mire Peter gúnyosan felnevet.”


„A szerelem félelmetes – állandóan változik, és bármikor vége lehet. Ez a kockázat vele jár.”




Itt a  könyvből készült film előzetese



És Deszynél nemrég lehetett olvasni arról, hogy most már biztosan lesz második film is :)




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Vi Keeland - Penelope Ward: Nagyképű öltönyös

Könyvadaptációs ajánló 10. rész - Ifjúsági

Harry Potter & Legendás állatok - Útmutató a varázslóvilághoz